کانادا و مهاجرت پساکرونا

کانادا  و مهاجرت پساکرونا

کانادا و مهاجرت پساکرونا

مارکو مندسینو وزیر مهاجرت کشور کانادا در نشست خبری جدید درمورد کرونا و تاثیر گذاری آن برمهاجرت اخبار جدیدی را در خصوص سطح مهاجرت ، دانشجویان بین المللی و کارگران موقت  منتشر کرد .  طبق گفته های وی بیماری کرونا باعث شده تا متوجه شویم تداوم جذب مهاجر و نیروی کار چه میزان به اقتصاد کانادا کمک می کند . مندسینو این صحبت ها را  در واقع در جواب سوال هایی منتقدان و تحلیلگرانی مطرح کرده است که وضعیت جذب مهاجر کانادا با توجه به اهداف بالای مهاجرتی که در پیش دارد در این بحران جدید کرونا به چه صورت ادامه خواهدیافت ؟

همانطور که می دانید شیوع کرونا باعث شده تا در سیاست ها و اهداف اداره مهاجرت کانادا در خصوص جذب مهاجر خلل ایجاد شود و باعث به وجود آمدن شک و تریدید هایی درخصوص سیاست مهاجر پذیر بودن کانادا شده است . از دلایل به وجود آمدن این تردید ها می توان به عدم مهار کردن ویروس کرونا ،  بالا رفتن نرخ بیکاری ، عدم تمایل کارگران و دانشجویان خارجی به سفر در زمان هایی که فاصله اجتماعی وجود دارد اشاره نمود .

مندسینو وزیر مهاجرت کانادا  اما خوشبینانه مطمئن است که سیاست های کانادا به استقبال از مهاجرین تغییر نخواهد کرد .  طبق گفته های وی مهاجرت بخشی از هویت کانادایی هاست . مهاجرت در واقع به این معنی است که مردم برای ساختن کشوری قدرتمند تر گرد هم جمع شوند و این  چیزی است که همواره در تاریخ کانادا شاهد آن بودیم که در این بحران و در آینده نیز شاهد آن خواهیم بود .

کانادا و کورونا

سطح مهاجرت :

وی همچنان اخیرا نیز گفته بود  که مهاجرت جز عوامل اصلی موفقیت و بهبود اقتصاد ما می باشد . ما به مهاجران نیاز داریم و در واقع  مسیر سیاست گذاری ما را  مهاجران تعیین خواهند کرد . مندسینو همچنین بیان کرده  که بیماری کرونا در بلند مدت تغییر زیادی در جمعیت کانادا به وجود نخواهد آورد . البته که همواره تعداد بازنشسته ها به نسبت نیروی کار فعال رو به افزایش است و این به آن معنی است که کانادا به مهاجران همچنان نیاز خواهد داشت .

او  بیان کرد همانطور که می دانید اولین بار نیست که یک بیماری همه گیر کانادا را با چالش های اقتصادی مواجه کرده است . بخش اعظمی از موفقیت کانادا در گذر کردن از چنین چالش هایی به خاطر استقبال از مهاجران است . وزیر مهاجرت کانادا همچنین در سخنان گفته است که دولت فدرال کانادا  قبل از اعلام برنامه سالانه سطوح مهاجرت که در پاییز برگزار می شود با ذینفعان مربوطه در مورد آینده سطح جذب مهاجر گفتگو خواهد کرد  .

دانشجویان بین المللی :

مارکو مندسینو در این باره گفته است که از اداره مهاجرت ، شهروندی و پناهندگی کانادا و ذینفعان دیگر به خاطر ارائه نظر نسبت به نحوه رویکرد دولت فدرال کانادا در رابطه با دانشجویان بین المللی در مواجهه با ویروس کرونا کمال تشکر و تقدیر را دارد . او در این مورد به اصلاحاتی که اخیرا در ویزای کار پس از فارغ التحصیلی یا PGWP اعمال شده اشاره کرد . او نیز بیان کرده است که اداره مهاجرت کانادا با مسئولان مربوطه بخش تحصیلات تکمیلی در مورد  نحوه کمک رسانی به دانشجویان بین المللی که در ماه سپتامبر در دانشگاه های معین ثبت نام خواهند کرد به مناظره خواهد نشست و نوید از خبرهای بیشتر و امید بخش در این رابطه را داد .

کورونا در کانادا

کارگران موقت :

وزیر مهاجرت کانادا در اظهارات خود بیان کرده که اداره مهاجرت با کارفرمایان بخش های مربوط به کشاورزی و غذاهای دریایی به منظور حمایت از تلاش های دولت فدرال در تامین غذای کانادا در ارتباط است . وی اظهار می داردکه اداره مهاجرت همواره به دنبال روشی برای انعطاف پذیر تر کردن ویزا های کاری هستیم و سعی می کنیم هرگونه مانعی که در خارج وجود دارد را از قوانین مهاجرتی حذف کنیم .

مندسینو در خصوص وضعیت کارگران موقت خاطرنشان کرد که یکی از مهم ترین مشکلاتی که بر سر راه کارگران خارجی که به کانادا می آیند وجود دارد مجموعه شرایطی است که در کشور آن ها وجود دارد و این موضوع از کنترل اداره مهاجرت خارج است . موضوع دیگری که از دست اداره مهاجرت کانادا خارج است تقاتضا در بازار کار است و بهتر است این تقاضا در برخی از بخش ها برای برخی محصولات کاهش یابد .

مندسینو همچنین اینکه در ماه نوامبر در اهداف مهاجرتی کانادا تغییراتی ایجادخواهد شد را رد نکرد . در نوامبر دولت فدرال کانادا سیاست ها و وریکرد های جدید خود را برای جذب مهاجرین  اعلام خواهد نمود .  

برای مثال اخیرا اتاوا رویکرد موقتی را اعلام کرده مبنی بر اینکه کارگر خارجی زمان انتظار برای اخذ ویزای کار جدید می تواند برای کارفرمای دیگری کار کند یعنی غیر از کارفرمایی که در ویزای کارش قید شده است . همچنین اداره مهاجرت برنامه ریزی کرده است که درخواست مهاجرین را به جای ظرف مدت  10 هفته در 10 روز رسیدگی نماید .

این مقاله به کوشش خانم مومنی و دیگر اعضای سازمان مهاجرتی راز تهیه و منتشر شده است. تک تک ما امیدواریم که با تلاش خود، تاثیری هرچند کوچک در آگاه سازی شما عزیزان داشته باشیم.

این مطلب چقدر مفید بود؟

برای امتیاز دادن به آن روی ستاره ها کلیک کنید!

کانادا  و مهاجرت پساکرونا کانادا و مهاجرت پساکرونا
میانگین امتیاز 0 /5 از 0 کاربر

نویسنده

مریم مومنی

مریم مومنی

کارشناس ارشد حقوق تجارت بین الملل، علاقه مند به قوانین حقوق بین الملل و قوانین مهاجرتی کشورها، کارشناس ارشد مهاجرت کانادا هلدینگ راز

فرم درخواست مشاوره

نظرات (0)

دیدگاه خود را برای ما بنویسید

مشاوره رایگان